Helt sjukt.

Jag blir så upprörd. Idag på handledartiden tog jag upp en sak som jag har tänkt på länge. I vår matsal är det kaos. Elever lämnar bestick, tallrikar och glas efter sig i princip jämt. Det är högljudd nivå och inga regler gäller. Det här är inte alla elever som gör, men många. Under de 1½ åren som jag har gått på Wendela Hebbegymnasiet har jag sett 1 lärare säga till några elever att det inte är acceptabelt. Förutom i det fallet så bryr sig inte lärarna överhuvudtaget, eleverna kan bete sig hur de vill utan att det uppmärksammas. Då får matsalspersonalen gå och plocka efter de elever som inte plockar undan efter sig. Varje gång jag ser matsalspersonalen gå där och ta i alla nerkladdade tallrikar så får jag ett hugg i hjärtat. Det är inte rätt.

Anledningen till att lärarna inte gör något är att de gör en slags protest mot de nya reglerna. Förr hade de pedagogisk lunch och då betalade de bara 17 kr för varje lunch. Nu tycker regeringen att de ska betala 39 kronor per lunch istället, vilket det inte är värt. Så nu protesterar alltså lärarna mot att det har blivit såna regler. Många lärare väljer att äta sina luncher i personalrummet. Det har lett till att det är få lärare som överhuvudtaget äter i skolmatsalen.

Matsalen har förvandlats till en anarkisktisk zon. När jag tog upp det här problemet på handledartiden så sa lärarna att jag själv skulle gå och säga till. Men jag kan säga att jag som elev vågar inte det. Lärarna säger ju i princip att det är okej för de att uppföra sig så, så varför skulle eleverna lyssna på mig? Jag är helt enkelt rädd för att säga till.

Att det här har genomförts tycker jag är helt sjukt. De politikerna som har kommit på detta borde få komma till vår skola och se hur det egentligen är i vår matsal. Jag tror inte att Wendela Hebbegymnasiet är ett undantag, utan jag tror att flera skolor har problem med det här.



Kom på att detta kan jag ju använda i hebbewebben som startar på torsdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0