We're having fun in the daytime. We'll chase the stars in the nighttime.

Tisdag 21 februari 17:45Hanoi

Vi har varit i himmelriket och vant! Under de senaste dagarna har vi varit i en stad som hette Hoian. Basta staden nagonsin! Det var ett urmysig stad med sma cafeer (gar inte att gora apostrof), gallerier och sma gator. Man fick lite kanslan av Gamla stan och Visby typ. Jag och Frida har strosat runt och bara njutit. Det var jattefina sma hus med fonsterluckor i de tranga gatorna. Mitt i staden fanns det en kanal dar sma batar akte. Helt underbart. Men det basta- Hoian ar en skraddarstad. Det fanns 150 skraddare i staden och man kunde designa egna skor/klader/vaskor och fa det skraddarsytt efter sina matt, for inga pengar alls. Valdigt billigt i alla fall. Frida och jag dog av lycka. Det gar verkligen inte att forklara hur bra vi hade det dar men jag kan saga att Hoian ar favoritstaden nr 1 for mig nu. Jag maste tillbaka dit. Jag ska tillbaka dit. Jag uppmanar alla att aka dit! Till Vietnam overhuvudtaget. Egentligen ar det ett skamt att forsoka forklara hur fint och bra det ar har, det gor inte bilden av landet rattvis. Man maste se det med egna ogon helt enkelt. Vietnam ar det finaste landet med de mest givmildaste manniskorna. Vi har fatt sa bra kontakt med lokalbefolkningen har. Igar pratade vi med en tjej som var 29 ar och hennes storsta onskan var att bli engelskalarare men hon hade inte rad att ga pa universitet. Hon var tvungen att forsorja sina foraldrar och familj. Hon var sa ledsen for det. Vi i Sverige ska verkligen vara tacksamma for de mojligheter vi har.
Nu har vi tagit en sleeping bus upp till Hanoi. Det ar valdigt kallt har och vi aker vidare redan imorgon till Laos for lite reunion. Har ar det ungefar 15 grader men i La Prabang som vi ska till, som ar pa samma vaglangd som Hanoi, ar det 29 grader och sol. Mycket markligt. Vi har kommit fram till att det maste vara for att det ar sa bergigt har. Med konvektionsstrommarna och det. Ska bli skont att fa lite sol hur som!


I Saigon. Sa mycket mopeder sa det knappt gick att ga.

Sleepingbus! Backpackers enda fardsatt.

!

Frida och jag dog av skratt at den har bilden! Dracula!

Hoian.







Det var sa coolt att se nar dom jobbade pa sa gamla symaskiner. Har for mig att vi har en san hemma.

Jag fick en jattefin klanning uppsydd! Den ar typ vinrod egentligen. Och sa designade vi massa skor och herregud. Vi shoppade for mycket. Men det var ju sa sjukt billigt. Man borde egentligen fixa alla sina klader dar for en tiondel for priset hemma. Ellen lar bli overlycklig for hon tar alla mina klader.

Hur som var det bra att vi inte stannade for lange, for resekassans skull. Men mat ar overskattat har vi kommit fram till. Vi lever pa upplevelser istallet.


Kommentarer
Postat av: ann och thomas

När du tittar på dina båda tassar, behöver du bara bestämma dig för vilken som är den högra, sedan kan du vara säker på att den andra är den vänstra.

Källa: Nalle Puh



Jag har oxå en stark längtan till Vietnamn! Och med dina fina ord växer den! Låter som paradiset 150 skräddare och handgjorda skor!! vilken underbar klänning, som en sagoprinsessa!

Kram

Ann och Thomas

2012-02-21 @ 19:02:30
Postat av: Carina

Dit vill ju jag också åka!!! Har precis läst på om den staden och är nu jätteavundsjuk på dig! Kul att höra:-)

Sköt om er!

Kram Carina

2012-02-23 @ 08:29:41
Postat av: Mamma

Nu har jag bestämt mig! Jag SKA till Vietnam.

Hoppas allt är bra med er båda!

Älskar dig!

Kram

2012-02-24 @ 07:40:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0